Okay mr programmer guy, You owe me a big cup of coffee for this translation
..............................................................
Flertallet af frafaldne scientologer lever stadig efter Hubbards lære, viser endnu ikke offentliggjort forskning. De frafaldne har fået nok af Scientologys pres og overgreb, men de har ikke fået nok af Scientologys principper.
The majority of ex-scientologist still lives accordingly to Hubbards teachings, shows not yet published research. The ex’es have had enough of Scientology’s pressure and attacks, but they haven’t had enough of Scientology’s principles.
Nogle fortsætter på alternative Scientology-kurser, som koster meget mindre eller er gratis. Andre bliver ved med i al diskretion at leve efter Scientologys principper. Det viser et studie af 59 danskerne, hvoraf 43 har været medlemmer hos Scientology, og resten er frie scientologer uden tilknytning til den officielle kirke.
Some continue on alternative Scientology courses which costs a lot less or are free. Others lives secretly after the Scn principals. This is shown in a study of 59 danes of which 43 has been members of Scientology, and the rest free scientologists without being attached to the official church.
48-årige Klaus Heimann var medlem af Scientology i 21 år, før han forlod organisationen.
»Langsomt kunne jeg se, at jeg var blevet manipuleret i en organisation, som truer, presser og stiller urimelige krav til folk. Det havde intet at gøre med åndelig frihed. Men metoderne, jeg har lært i Scientology, bruger jeg stadig i min hverdag,« siger han.
48-year Klaus Heimann was a member of Scn for 21 years before he left the org.
“Slowly I could see that I was manipulated in an organization which threatens, pressures and demands the impossible of people. It has nothing to do with spiritual freedom. But the methods, I have learned in Scn, I still use in my everyday life”; he says.
Under konstant pres
Under constant pressure
Lisbeth Rubin har lavet undersøgelsen i forbindelse med sin magisterafhandling i religionssociologi ved Københavns Universitet.
Lisbeth Rubin has made an investigation in relation to her masters in religionsociology at Copenhagen University.
»Scientologerne i min undersøgelse er frafaldet kirken, men ikke troen,« siger hun.
”The scientologist in my investigation have left the church but not the faith”; she says.
Alle de tidligere medlemmer har tilsyneladende forladt kirken af samme grund:
All former members it seems have left the church for the same reason:
»De føler, at de var under et konstant pres. Scientology krævede deres arbejdskraft. Før de var færdige med et kursus, skulle de melde sig på det næste. De blev overvåget, og hvis de gjorde noget, som var forbudt, skulle de straks angre - ellers talte andre scientologer ikke med dem,« fortæller forskeren.
They feel they were under a constant pressure. Scn demanded their labour. Before they finished one course they had to sign up for the next. They were under surveillance and if they did something not approved of, they should repent or else other scientologist wouldn’t talk with them", the researcher tells.
Fokus på penge
Focus on money
For Klaus Heimann var det en stor lettelse af forlade Scientology.
For Klaus Heimann it was a big relief to leave Scn.
»Jeg har fået meget bedre tid og økonomi. I dag tager jeg kurser hos en organisation, som består af tidligere højtstående scientologer, som tilbyder samme service. Her er det langt billigere, der er intet pres, og jeg slipper for den enorme fokusering på at skaffe penge, som er i Scientology. Samtidig kan jeg fokusere på det, jeg gerne vil opnå med Scientologien« siger han.
I have much better time and economy. Today I take a course at an organization which consists of earlier high standing scientologist, who offers the same service. Here it is a lot cheaper, there is no pressure and I don’t need to have a lot of focus on getting the money as I did while in Scn. At the same time I can focus on that which I want to achieve with Scientology”, he says.
Ifølge Lisbeth Rubin er Scientology en totalitær religion.
According to Lisbeth Rubin Scn is a totalitarian religion.
»Scientology søger at isolere og kontrollere deres medlemmer,« siger hun.
”Scientology seek to isolate and control their members”; she says.
Anette Refstrup, informationschef fra Scientology, anerkender ikke, at man kan være scientolog uden for kirken.
»Virkelige scientologer har lært at arbejde for en bedre verden og ikke kun se på, hvad de selv kan få ud af Scientology. Den slags initiativer mangler jeg stadig at opleve fra de få, der har stilet sig over på den anden side af hegnet,« siger hun.
Anette Refstrup, information chief from Scn, do not acknowledge that one can be a scientologist outside the church.
“Real scientologists have learned to work for a better world and not just look at what they themselves get out of Scientology. That kind of initative I still lack to experience from the few who have placed themselves on the other side of the fence”, she says.
......................................................................
If you read closely you will see that Danish isn't that hard to read 
Dorthe